tisdag 6 juli 2010

Måndagens äventyr

Vaknade rätt så sent i morse...typ vid 9 tiden. När vi alla var klara bestämde vi oss för att sätta oss i bilen och åka i väg på en liten tur. Vi kom fram till att vi skulle åka till Finnfors och kolla på museet de har där vid kraftstationen.

Det var faktiskt riktigt kul att kika där. Inga små saker de hade där... Häftigt som tusan var det att gå igenom "röret" där vatten förut strömmat igenom in till en generator som alstrade elektricitet...eller nått sånt :p Barnen var lite rädda dock men samtidigt tyckte de det var häftigt ;)

De hade även en Teknikboa där man fick testa olika saker för att förstå hur elektriciteten fungerar. Bland annat skulle man cykla till lampor tändes eller en radio startade. Självklart så testade jag det...och lyckades få alla 4 lampor att lysa ;)

När man lyckats blir man så här glad ;) hihi

Det var så otroligt fin natur där att kameran användes flitigt ;) Jag tog denna underbara bild på Magnus...min älskling.

*älska*

Vi fika lite där innan vi åkte vidare... Först en sväng till Bastuträsk för att se om det fanns nått tåg att titta på för Jesper, men det fanns det inte. Så då började vi styra kosan hemåt.

Stannade till på en fin rastplats vid älven just efter kraftstationen i Krångfors. Plockade en fin sommarbukett där (bilden längre ner), barnen fick springa lite och vi passade på att fota lite då det var ännu vackrare där ;) Här kommer det några bilder...

Ibland händer det att jag fastnar på bild och faktiskt ser vettig ut :p

Jesper plockar blåklockor under stor koncentration

Mina söta flickor...Wilma är så otroligt mammalik så det är synd om henne :p

Mina tre små sommartroll

Nu är jag extremt trött och det är sängen som är nästa anhalt. I morgon vankas jobb...men som tur är börjar jag inte förrän 15. Hmmm...eller rättare sagt IDAG vankas jobb...ser att klockan passerat midnatt och det är tisdag redan :p

Sov så gott alla läsare!

Kram!

Inga kommentarer: