lördag 4 juli 2009

Vår semester

Onsdag:
Klockan 6,00 ganska precis lämnade vi Skelleftehamn och åkte mot Gävle med 3 barn i baksätet som längtat i några veckor på den här dagen. Vårt första stop blev på en rastplats utanför Umeå där vi åt frukost. Jätte mysigt ställe var det, med en liten sjö bredvid. Fortsatte sen vidare och stannade till i Ö-vik för att köpa lite färdgott :p Tittade på några knasiga personer som hoppade backhoppning i så där 28 gradig värme...

Lunch åt vi på IKEA i Sundsvall, och sen vidare. Några mil utanför Sundsvall började det låta konsitgt i bilen. Magnus trodde att det kanske var ett hjullager eller bromsarna... *suck* Det var den semestern hann jag tänka... Vi tog oss till Hudiksvall och letade upp en Ford verkstad där han kunde kolla om det var hjullagret och som tur var så det inte det...utan mest troligt bara bromsen höger bak som blivit lite varm. Så vi fortsatte resan mot Gävle.

Vi var framme på campingen vid 16 tiden, packade in allt i stugan och åt lite uppstekt pannkaka till middag. Sen drog vi i väg på vårt första äventyr...lite shopping på Valbo köpcentrum. Jag hittade bara sånt jag redan spanat på här i stan...men nu gjorde jag slag i saken och köpte de eftersom Magnus tyckte att jag var fin i det. Barnen hade ju med sina egna pengar och valde att handla varsin leksak på Toys r us. Även Wilma fick köpa en sak fast hon inga egna pengar hade... Det var väl uppskattat och de valde länge och med omsorg vill jag lova.

På kvällen då vi kom tillbaka, kanske vid 20 tiden så gick vi ner till sjön som fanns på campingen och badade. Det var ju trots allt fortfarande 25 grader varmt ute då. Riktigt härligt och alla barnen var som fiskar i vattnet och hade jätte roligt!

Torsdag:
Vi vaknade ganska tidigt och efter frukost gick vi en sväng för att Jesper ville gärna titta på tågen som susade förbi. Järnvägen gick nämligen mellan campingen och Furuviksparken, och där susade både X2000 och godståg med jämna mellanrum. Så Jesper trodde nog att han hamnat i paradiset eller nått...haha

Iväg till Järnvägsmusseet och kika där då de öppnade. Riktigt trevligt och mysigt ställe. De hade väldigt mycket lekmöjligheter för barnen både inne och ute. Bland annat så fanns typ sånna här Bobby car som små snabblok som de körde med. Det fanns en tågbana där barnen fick åka och det var väldigt uppskattat av alla 3.

När vi var färdig där åkte vi tillbaka till campingen och gick över till parken för att kolla in alla djuren. Tro mig, det var värt varenda krona det kostade att gå in där! Kommer helt klart att åka dit igen!!!

Vi har sett alla möjliga djur; chimpanser, orangutanger, gibbonapor, lemurer, krokodiler, ormar, spindlar, kameler, kängrur, hästar, får, getter, grisar, påfåglar och massor mer. Det fanns också ett tivoli och äventyrbad inne på parken. Vi besökte bara tivolit a de två. Men nästa gång så blir det 2 dagar inne där och då även bad!

På kvällen åkte vi in till Gävle för att hitta någonstans att äta. Vi valde nått så roligt som Frasses :p Men det var det trevligaste Frasses jag varit in på. Dit kommer vi helt klart att återvända nästa gång vi far till Gävle.

Fredag:
Påbörjade hemresan vid 10 tiden. Många stopp blev det på vägen hem, lite glass och annat skulle ju handlas ;) När vi kom till Sundsvall så stannade vi och shoppade lite på IKEA. Det bidde saker för hela 300:- Kalla mig storshoppare!!! haha

Vi var hemma ganska precis 21 i går kväll. Med 3 trötta barn...

Har du aldrig varit till Furuviksparken så tycker jag att du borde åka dit! Det kommer i allafall vi att göra. Har redan nu tänkt börja spara pengar så vi kan åka dit nästa sommar och då stanna några dagar till och vara inne på parken 2 dagar.

Kommer under kvällen att lägga ut bilder i min bilddagboken. Vill man se där så måste man ha lösenord eller vara vän med mig där... Fråga så kanske du får se ;)

Inga kommentarer: