söndag 7 mars 2010

Smärta

Sitter och läser lite i Klinisk omvårdnad för att kunna referera i min examinationsuppgift. Hittar massor med saker om smärta som jag känner stämmer in så bra...

"Smärtupplevelsen påverkas av en rad faktorer i och kring den drabbade personen, faktorer som antingen kan förvärra eller reducera smärtupplevelsen. En och samma smärtstimulus kan medföra olika smärtupplevelser hos olika personer, liksom smärtans intensitet kan variera från en situation till en annan.


...Endast den som själv upplever smärtan kan veta hur den känns, och hur stark och ihållande den är.


...Även om den som upplever smärtan försöker förmedla vad han känner till någon annan, och den andre vill förstå, är han i egentlig mening ensam med sin smärtupplevelse. Det ligger därför en djup ensamhet i smärta, en ensamhet som för många är svår att uthärda.


...Att inte bli trodd kan vara svårare att bära än själva smärtan."

Speciellt denna vecka då jag verkligen varit plågad av smärtan känner jag att detta var jag bara tvungen att skriva av...

Nu ska jag fortsätta med examinationsuppgiften en stund till och sen åter till märkandet av kläder...

Inga kommentarer: